اثرات تغییر اقلیم اقیانوس هند بر سفید شدن مرجان ها در خلیج فارس



دستیار پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی و تحقیقات جوی کمبود اکسیژن و پدیده سفید شدن مرجان ها در خلیج فارس را از پیامدهای تغییر اقلیم در اقیانوس هند دانست و گفت: افزایش دما باعث کمبود اکسیژن در محیط های آبی می شود.

دکتر علی مهدی نیا در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم بر سواحل ایران گفت: یکی از پدیده هایی که به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می گیرد «افزایش دما» است. زیرا افزایش دما باعث کمبود اکسیژن در محیط های آبی خواهد شد.

وی یکی از اثرات افزایش دمای آب را بر شیلات دانست و افزود: همچنین افزایش دما باعث اسیدی شدن آب اقیانوس هند می شود که اکوسیستم سواحل ایران مانند مرجان ها و جنگل های حرا را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهدی نیا علت سفید شدن مرجان ها را اسیدی شدن محیط دریایی دانست و خاطرنشان کرد: کوچک ترین تغییر در حیات دریایی سیستم تخم ریزی جانوران دریایی مانند لاک پشت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل بسیاری از این موجودات در معرض خطر انقراض قرار دارند.

معاون پژوهشی پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در محیط زیست دریایی منجر به برهم خوردن نظم محیط زیست دریایی می شود، تصریح کرد: در نهایت تمام آثار این تغییرات بر انسان خواهد بود. یکی از نمونه ها چالش های موجود در بخش شیلات است که یکی از دلایل آن ممکن است اثرات بلندمدت تغییرات آب و هوایی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سواحل ایران تحت تاثیر تغییرات اقیانوس هند قرار گرفته است، گفت: موسسه ملی اقیانوس شناسی پژوهشی درباره پدیده کمبود اکسیژن در دریای عمان منتشر کرده است. علاوه بر این در خلیج فارس با سفید شدن مرجان ها مواجه هستیم که همگی ناشی از تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر محیط آبی اقیانوس هند است.

مهدی نیا تاکید کرد: با گسترش امکانات صنعتی در سواحل عمان، این موضوع منجر به انتشار دی اکسید کربن در محیط های آبی می شود که منجر به افزایش اسیدیته آب و تغییر اکوسیستم این حوضه آبی می شود.

این پژوهشگر با اشاره به برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی تأثیرات تغییر اقلیم بر محیط زیست دریایی اقیانوس هند از اول تا سوم اسفندماه با همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ادامه داد. : سریلانکا، هند و کشورهای حاشیه اقیانوس هند حضور دارند و تمرکز سخنرانی ها بر روی تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر محیط دریایی اقیانوس هند است.

وی در خصوص پدیده های هواشناسی و اثرات آن بر تولید اولیه دریاها، اثرات تغییر اقلیم بر وقوع طوفان های استوایی، اثرات تغییر اقلیم بر منابع شیلات، مهاجرت گونه های آبزی، جریان های اقیانوسی و اقیانوس شناسی و اجتماعی و اثرات اقتصادی تغییر اقلیم در ساکنان ساحلی اقیانوس هند از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگاه آموزشی است.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات اقیانوس شناسی، ایجاد پروژه مشترک بین کشورهای حوزه اقیانوس هند در زمینه آگاهی از تغییرات اقلیمی را از دیگر برنامه های این رویداد عنوان کرد و گفت: یکی از نتایج برگزاری این کارگاه ها، تبادل اطلاعات و تجربیات و شروع همکاری ها یکی از نتایج این رویداد، تعریف پروژه های مشترک است.

مهدی نیا از تبادل تجربیات انستیتو ملی اقیانوس شناسی در این کارگاه خبر داد و گفت: در سال های اخیر پروژه ای در زمینه اطلاع رسانی سونامی در اقیانوس هند توسط این موسسه پیشنهاد شد و در نهایت کمیته SCOPE از این پروژه حمایت مالی کرد. این طرح به مدت 3 سال است که حمایت مالی می شود و کارگاه های آموزشی زیادی در ایران برای ساکنان ساحلی ایران در خصوص وقوع پدیده سونامی برگزار شد.

وی افزود: تاکنون با انتشار جزوه هایی در خصوص مقابله با پدیده سونامی موفق شده ایم تا ساکنان مکران در ایران را از خطرات سونامی آگاه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید