گروسی: امیدوارم بتوانیم مذاکرات با ایران را احیا کنیم



مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشستی گفت: توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به نفع این کشور است.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در نشستی در اندیشکده چتم هاوس اظهار کرد: روند تلاش برای احیای برجام فرآیندی متمرکز بود که تقریبا یک سال و نیم به طول انجامید. . باید یادآوری کنم که خدمات انفرادی طرف این قرارداد نیست و تنها به عنوان ضامن و ناظر آن عمل می کند. بنابراین ما به این روند نزدیک هستیم و مدام در حال مشورت هستیم.

وی افزود: روند مذاکرات در حال حاضر در وضعیت پیچیده ای قرار دارد. برخی می گویند او مرده است. برخی می گویند او نمرده است. برخی می گویند که طرفین معامله باید عمر یا مرگ معامله را تعیین کنند. من نظری در این مورد ندارم. ما فقط وظایف محوله را انجام می دهیم. به دلیل بدتر شدن روابط طرفین، ایران اجرای برخی از تعهدات خود در این توافق را متوقف کرد. از زمانی که آنها این کار را آغاز کردند، به تدریج دید آژانس را در مورد بسیاری از مسائل محدود کردند.

مدیرکل آژانس ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم غیرممکن است، اما بازگرداندن تصویر کامل درباره زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بسیار دشوار است. باید بگویم ما آنجا هستیم و بازرسی را ادامه می دهیم. زیرا هنوز یک توافقنامه حفاظتی در انتظار است، اما این روند بدون مشکل نیست. آژانس آنجاست اما دید محدودتری نسبت به آنچه در حال وقوع است دارد.

گروسی گفت: آرزوی ما همیشه جستجوی راه حل های دیپلماتیک و شفافیت است و این تلاش من است، اما در حال حاضر کانال برجام و همچنین کانال دوجانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در بهترین شرایط نیست. امیدوارم بتوانم این بحث ها را احیا و تقویت کنم وگرنه بدون آن اوضاع خیلی بدتر می شود.

وی درباره تاثیر شکست مذاکرات هسته ای بر کشورهای منطقه گفت: اگر شکست بخوریم، کل مشکلات بی نظیر خاورمیانه بدتر می شود. تشدید مسائل هسته ای به نفع هیچ کس نیست. اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت شکننده موجود بدتر خواهد شد. ما هنوز به آنجا نرسیده ایم، اما نمی توانیم باخت را تحمل کنیم. به همین دلیل است که کار آژانس مهم است. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند به جهان بگوید که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً برای اهداف صلح‌آمیز است، بی‌ثباتی رخ خواهد داد. این به نفع ایران، آژانس و همه طرف‌هاست که آژانس بتواند بدون هیچ مانعی در آنجا فعالیت کند.

مدیرکل اتمی گفت: من به دنبال سیاسی کردن مسائل نیستم. باور کنید اگر می خواستم مسائل را سیاسی کنم، می توانستم. ما دائماً به دنبال گشایش ها، راه حل های دیپلماتیک در حال ظهور و فرصت های جدید هستیم. امیدوارم بتوانم مذاکرات را ادامه دهم. تاکید می کنم که این مذاکرات تعلیق نشده است، اما در وضعیت شکننده ای قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید