از بازیگرانی که به جلسات مبارزه با فساد نمی آیند سوء استفاده نکنید/چشم بیدار – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم کت چرمی به کارگردانی حسین میرزا محمدی به تهیه کنندگی کامران حجازی، شامگاه 25 بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

کامران حجازی تهیه کننده این فیلم گفت: با مردم ایران و مردم کوی که روزهای سختی را پشت سر می گذارند همدردی می کنم، به نمایندگی از همه سازندگان «کت چرم» اینجا هستیم.

میرزا محمدی وی همچنین بیان کرد: در سال 1378 مشغول ساخت یک فیلم کوتاه بودم که در حین تولید آن با مضامین و اتفاقات آشنا مواجه شدم که مستند «خارج از مرز» را ساختم، خطوط «کت چرمی» شکل گرفت. کار را با فیلمنامه این فیلم شروع کردیم.

وی با بیان اینکه اتفاقات فیلم ما جنبه بیرونی دارد گفت: نمی توانیم بگوییم جنبه بیرونی نداریم، این فیلم تلفیقی از همه دغدغه ها و مطالعاتی بود که داشتیم.

این کارگردان درباره انتخاب جواد عزتی و شباهت او به کاراکتر فیلم «خورشید» گفت: زمانی که کارمان را آغاز کردیم «خورشید» ساخته نشد.

مسعود هاشمی نژاد نویسنده نیز گفت: مهمترین انگیزه ما از ساخت فیلم این بود که یک داستان اجتماعی بر اساس واکنش ها بسازیم، فیلم درباره غم حضرت عیسی است و مسائل اجتماعی و باند مواد مخدر بال های اضافه شده در درام هستند. برخلاف شخصیت یک سفر، او یک سفر بیرونی دارد، یک سفر درونی دارد، یک قهرمان گمشده داریم که بهادر نیست.

سارا خاتمی بازیگر این فیلم نیز گفت: هر بازیگری خیلی به من کمک کرد، در زمان پیش تولید تمرین های مختلفی انجام دادیم تا نقش را باورپذیر کنیم، مثلا به کمپ ترک اعتیاد رفتیم تا با سبک زندگی آشنا شویم. این افراد

میرزا محمدی درباره انتخاب بازیگران گفت: زمانی که مشغول نگارش فیلمنامه بودیم افرادی را تصور می کردیم که به ایفای نقش کمک کنند. اکثر بازیگران انتخاب اول من بودند و هر کدام از دوستانم چیزی به من اضافه کردند. باید بگویم جواد عزتی بیش از یک بازیگر است، او همیشه مثل یک برادر در کنارم بوده و در این راه کمک زیادی به من کرده است.

هاشمی نژاد درباره داستان های فرعی گفت: قهرمان نوار او قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا به دنبال انتقام، که معمولاً موانعی بر سر راه خود دارد، بنابراین داستان های فرعی بخشی از قوانین ژانر.

حجازی درباره شباهت شخصیت این فیلم به «مرد بازنده» گفت: به نظرم جواد عزتی هیچ شباهتی به شخصیت مرد بازنده ندارد، شاید از نظر احساس، مفهوم ممکن است داستان مشابهی وجود داشته باشد، اما جواد عزتی اینجا متفاوت است. نگرانی ما موضوع بهزیستی، مردم، آسیب های اجتماعی و غیره در حالی که ما برای ساخت این فیلم از بهزیستی کمک نخواستیم و کمکی به ما نکردند، در مورد یک موضوع فیلم بسازیم، دلیلی ندارد سازمان مرتبط با آن کمک کرده باشد. تاکید می کنم جواد عزتی ربطی به «مصدومیت کاری» ندارد.

کامران حجازی درباره محافظه کاری در برخورد با مفاسد سیستمی گفت: به عنوان تهیه کننده تلاشم این بود که بگویم همیشه چشم مراقب است در حالی که ماجرا در نهایت حل می شود. بالاخره به چیزی که می خواست رسید.

سارا حاتمی با اشاره به کمک هایی که در این نقش به او شد، توضیح داد: آقای عزتی در هر سکانسی به من کمک زیادی کردند.

میرزا محمدی وی درباره شباهت قهرمان این فیلم با فیلم های مسعود کیمیایی گفت: من فیلم های کیمیایی را دیده ام اما فکر می کنم قهرمان ما با قهرمان فیلم های آقای کیمیایی فاصله زیادی دارد.

میرزا محمدی وی درباره شباهت داستان با «زمکاری» و «بازنده» نیز اظهار کرد: ایده «کت چرمی» قبل از «بازنده» و «زمکاری» شکل گرفت. در شکل گیری این فیلم حضور آقای حجازی فراتر یک تهیه کننده بود و او مفهوم من را از تهیه کننده تغییر داد.

میرزا محمدی وی در خصوص حضور محمدحسین مهدویان در این پروژه گفت: روحیه ای که در پروژه ما وجود داشت به گونه ای بود که هرکس به تیم ما می پیوندد چیزی برای ارائه دارد و ما می خواستیم از آن استفاده کنیم، او در صحنه فیلمبرداری و بعد از آن حقیقت را به ما گفت. و از ایده های او استفاده کردم.

هاشمی نژاد همچنین توضیح داد: اگر شباهتی بین «کت چرمی» و «مرد بازنده» وجود داشته باشد برای ما مایه مباهات است زیرا مهدویان فیلم های بلندی ساخته است اما از نظر شباهت فکر می کنم فقط بازیگر یکی است وگرنه. درام و تاریخ متفاوت است.

وی درباره پایان محافظه کارانه نیز گفت: باید بگویم که ما به عرف سینما وفادار بودیم.

هاشمی نژاد درباره استفاده از کلیشه گفت: همه چیز گفته شده و زاویه توجه مهم است. قصد ما برانگیختن احساسات نبود.

حجازی درباره مذاکره با قوه قضائیه گفت: مراحل بازنویسی و دریافت فیلمنامه حدود 6 ماه به طول انجامید. به هر حال مرجع اصلی ما برای ساخت فیلم ارشاد است. قاعدتاً خود ارشاد در صورت وجود نکات یا چالش‌هایی در فیلم به ما اطلاع می‌دهد و ما وارد مذاکره می‌شویم «مانتو چرمی» این اتفاق نیفتاد و با انصاف صحبت نکردیم، اما روند دریافت پروانه ساخت ما نبود. آسان، چالش های زیادی داشتیم و فیلمنامه بارها بازنویسی شد.

میرزا محمدی وی درباره انتخاب سارا خاتمی گفت: ما خانم خاتمی را بر اساس حضورش در فیلم «زهم کاری» انتخاب نکردیم، بلکه 130،140 نفر را تست کردیم و در نهایت او را انتخاب کردیم.

حجازی در خصوص پروانه ساخت گفت: معمولا موضوعات داغی از این دست دستخوش تغییراتی می شود و نمی توان همان فیلمنامه اصلی را ساخت. با این حال تمدید پروانه ساخت باعث نشد از کیفیت چشم پوشی کنیم، بلکه با شورای پروانه ساخت تماس گرفتیم تا بگوییم هیچ فیلمی برای گرفتن پروانه ساخت چالشی ندارد که این درست نیست، اما تعاملی که با آن داشتیم. هیئت صدور مجوز تولید مهم بود.

حجازی گفت: تصادف اخیرا خوشایند نیست، باید سعی کنیم بین مردم و بازیگران فرقی قائل نشویم. گروهی که ما داشتیم پر از بازیگر بود، همه ما به دموکراسی اعتقاد داریم، در حالی که بازیگران ما بر اساس دموکراسی روی نمایش کار می کردند، بازیگران تصمیم گرفتند که نیایند، خانم خاتمی لطف کردند. من برای آن احساس می کنم سو استفاده کردن ممکن است بازیگران ما و همه بازیگرانی که در فیلم ها حضور داشتند به سینمای ما کمک کردند و باعث شدند امسال فیلمی در جشنواره داشته باشیم، بین مردم و بازیگران تقسیم بندی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید