در یک سالگرد جنگ اوکراین، بحران انرژی عمیق تر می شود


یک سال پس از جنگ روسیه در اوکراین، بحران جهانی انرژی بدتر شده است، اما انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به عنوان راه‌حلی مناسب برای امنیت انرژی ظاهر شده‌اند و انتظار می‌رود رشد بی‌سابقه‌ای طی پنج سال آینده وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آناتولی در گزارشی می نویسد: جنگی که از 24 فوریه سال گذشته آغاز شد، بازارهای جهانی انرژی را وارد هرج و مرج و آشفتگی کرده است.

سارا براون، تحلیلگر ارشد آب و هوا و انرژی در اندیشکده مستقل آمبر، گفت: «این جنگ بحران انرژی را تشدید کرد که از اواسط سال 2021، زمانی که روسیه برای اولین بار شروع به محدود کردن جریان گاز طبیعی به اروپا کرد، ادامه داشت. پیشرفت بود

به گفته اداره اطلاعات انرژی، روسیه با قراردادهای بلندمدت جریان گاز طبیعی به مشتریان اروپایی را محدود کرده و به فروش خود در بازار تحویل لحظه ای پایان داد. جریان گاز طبیعی روسیه در سال 2021 نسبت به سال قبل 12 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق، حداکثر قیمت برق در اتحادیه اروپا به طور متوسط ​​۷۸ یورو در هر مگاوات ساعت در ژوئن ۲۰۲۱ و کمترین مقدار آن ۴۵.۸ یورو بوده است.

همچنین در کنار افزایش شدید قیمت گاز طبیعی، اوج قیمت برق در اتحادیه اروپا در فوریه سال گذشته به طور متوسط ​​211.7 یورو در هر مگاوات ساعت بود و به بالاترین حد خود در ماه آگوست به 543.5 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. .

در ژانویه امسال حداکثر و حداقل قیمت برق در اتحادیه اروپا به ازای هر مگاوات ساعت ۱۹۱ و ۶۹.۵ یورو بود که در مقایسه با قیمت برق مصرفی قبل از جنگ در اوکراین همچنان بالاست.

سهم انرژی بادی و خورشیدی از رشد تولید برق در اروپا ثبت شده است

انرژی بادی و خورشیدی بیشترین افزایش را در تولید برق اتحادیه اروپا داشتند که نسبت به سال قبل 19.1 درصد بود و برای اولین بار از گاز طبیعی پیشی گرفت و سهم انرژی بادی و خورشیدی 22.3 درصد در مقابل 20 درصد بود. گاز. انرژی هسته ای پس از باد و خورشید در رتبه دوم قرار دارد و 22 درصد از کل انرژی را به خود اختصاص داده است، در حالی که انرژی آبی 10 درصد است.

سارا براون افزود: انرژی خورشیدی و بادی پس از کاهش چشمگیر تولید برق توسط نیروگاه های هسته ای و آبی توانسته اند ثابت بمانند. سوخت های فسیلی امنیت انرژی را تامین نمی کنند، اما این موضوع برای منابع انرژی تجدیدپذیر متفاوت است.

وی با بیان اینکه سال 2022 قاطع ترین افزایش تولید برق خورشیدی را شاهد بودیم، گفت: گاز طبیعی دیگر سوخت حمل و نقل قابل دوام در اروپا محسوب نمی شود و تنوع واردات گاز از منابعی غیر از روسیه منجر به وابستگی خطرناک گاز طبیعی خواهد شد. این کشور.

خانم براون افزود، انرژی خورشیدی سال گذشته 39 مگاوات ساعت یا 24 درصد افزایش یافت که دو برابر افزایش نسبت به سال 2021 است. استفاده مجدد از زغال سنگ نیز در میان بحران انرژی به جایی نرسیده است.

یک سال پس از جنگ در اوکراین.  بحران انرژی در حال عمیق تر شدن است

سهم زغال سنگ از تولید برق اتحادیه اروپا نیز از 1.5 درصد به 16 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. در همین حال، کشورهایی مانند آلمان، اتریش و دانمارک نیز موافقت کرده اند که نیروگاه های زغال سنگ خود را برای استفاده آماده نگه دارند.

تحلیلگر ارشد اقلیم و انرژی در اندیشکده مستقل آمبر ادامه داد: هزینه و قیمت کربن نیز افزایش یافته است. این افزایش چشمگیر سوخت های فسیلی منجر به افزایش قیمت برق و تورم در سراسر اروپا و همچنین در سراسر جهان شده است.

جهان باید ظرف 5 سال ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر خود را دو برابر کند

«فاتح بیرول» مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌تر گفته بود که نگرانی‌ها در مورد امنیت عرضه انرژی و کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر، محرک اصلی رشد پیش‌بینی‌شده و بی‌سابقه این دسته انرژی در پنج سال آینده خواهد بود. سال ها.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی قرار است تا سال 2027 از 2400 گیگاوات دو برابر شود و به 5650 گیگاوات برسد.

بیرول افزود: افزایش 2400 گیگاواتی پیش بینی شده در ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر جهانی به همان اندازه ظرفیتی است که در 20 سال گذشته اضافه شده است و معادل کل ظرفیت تولید برق فعلی چین است.

همچنین بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، رشد پیش‌بینی‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر 30 درصد بیشتر از میزان رشد پیش‌بینی‌شده در سال گذشته است.

انتظار می‌رود که انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از 90 درصد رشد جهانی برق را در پنج سال آینده تشکیل دهند و تا اوایل سال 2025 از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع تولید برق پیشی بگیرند. چین، هند، اروپا و ایالات متحده بیشترین رشد انرژی تجدیدپذیر را به خود اختصاص خواهند داد. در طول دوره پیش بینی

یک سال پس از جنگ در اوکراین.  بحران انرژی در حال عمیق تر شدن است

در همین حال، خانم براون ادامه داد: “جنگ و بحران انرژی به عنوان کاتالیزور برای توسعه فشرده انرژی بادی و خورشیدی در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا عمل می کند.” ما شاهد وحدت بین کشورها هستیم در حالی که این کشورها مجبور به کاهش مصرف گاز و وابستگی خود به واردات گاز روسیه هستند.

وی همچنین ارزیابی کرد که مشکل دیگر توسعه مزارع بادی و خورشیدی برای تامین انرژی نیست، بلکه توسعه و استقرار هر چه سریعتر آنها در مقیاس بزرگتر برای رفع موانع موجود است.

براون همچنین به تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی برای کاهش گاز روسیه و احتمال از سرگیری واردات LNG از چین اشاره کرد و نسبت به رضایت اروپا در پر کردن ذخایر گاز طبیعی با شکاف احتمالی 30 میلیارد متر مکعبی بین عرضه و تقاضا در زمستان آینده هشدار داد.

وی بار دیگر تاکید کرد: همه چیز باید به گونه ای انجام شود که توسعه انرژی بادی و خورشیدی بتواند به طور دائمی هزینه برق را کاهش دهد و امنیت و استقلال انرژی را محقق کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید