لایحه بودجه 1402 ادعای کسری بر اساس ناآگاهی/توجه به ریشه های افزایش بودجه سال آینده



در پی اظهارات سیدناصر موسوی لارگانی نماینده شورای اسلامی در خصوص بودجه ۱۴۰۲، سازمان برنامه و بودجه پاسخی به ایسنا ارسال کرد که به شرح زیر است.

«تورم یک بیماری مزمن در اقتصاد است که متأسفانه سالهاست که به ریشه های شکل گیری آن توجه نمی شود. یکی از این ریشه ها عدم تطابق بودجه دولت و چاپ پول برای جبران هزینه های جاری است. متاسفانه دولت قبل با کسری 480 میلیاردی بودجه را تحویل داد با این تفاوت که 54 هزار میلیارد از حقوق بانک مرکزی هزینه شد و 60 هزار میلیارد در خزانه بدون اعتبار ماند.

رشد نقدینگی طی هشت سال بیش از هشت برابر شده و هزینه های جاری دولت نیز 10 برابر شده است. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود در صدد مهار ریشه های تورم بوده است؛ نرخ تورم از ابتدای دولت تا کنون در آذرماه 1401 با 19 واحد درصد کاهش و به 40 درصد رسیده است.

دولت در بودجه سال آینده از یک سو سعی در کاهش تسهیلات بدهی برای کنترل رشد بدهی خود به بانک مرکزی و خلق پول داشته و از سوی دیگر با نگاه واقع بینانه به منابع درآمدی به ارائه خدمات پرداخته است. بودجه متوازن به مجلس ارائه شود تا رویکرد عدم استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول در سال آینده ادامه یابد.

متأسفانه برخی معتقدند لایحه بودجه 500 هزار میلیاردی از روی ناآگاهی یا هدف دیگری کسری دارد. در حالی که دولت حتی بودجه سال گذشته را که با کسری 480 هزار میلیاردی از عملکرد ضعیف دولت قبل به دولت سیزدهم تحویل داده شد، بدون استقراض و البته پرداخت تعهدات دولت قبل، تکمیل کرد. استقراض و چاپ پول برای تامین هزینه های جاری در سال جاری اتفاق نیفتاد و طبق گزارش خزانه، منابع درآمدی دولت تا پایان سال محقق می شود.

البته شرط عدم کسری بودجه در سال آینده عدم افزایش غیرواقعی منابع درآمدی دولت در مجلس است. زیرا سقف درآمدی بودجه 1402 حداکثر ظرفیت دولت است و اگر مجلس منابع ناپایدار را مانند گذشته اضافه کند قطعا کسری بودجه و تورم را به دنبال خواهد داشت.

همه کارشناسان متفق القول هستند که تورم 60 درصدی تحویلی به دولت را نمی توان به سرعت از بین برد، اما رویکرد دولت نشان از کنترل تدریجی تورم البته بدون اتخاذ سیاست های انقباضی دارد، چرا که دولت معتقد است بهبود واقعی در وضعیت شهروندان وجود دارد. بازارها قدرت از طریق افزایش رشد اقتصادی حاصل خواهد شد.

امسال تورم تولیدکننده (تورم آینده) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافته است. البته رقم فعلی 40 درصد هم خوب نیست، اما نشان از بهبود وضعیت دارد. سیاست دولت در بودجه 1402 از یک سو کمک به تولید با کاهش 7 درصدی مالیات و سایر تسهیلات است و از سوی دیگر به کنترل ریشه های تورم توجه زیادی شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید