آیا شرایط افتتاح حساب توسط بانک ها تغییر کرده است؟



در حالی که اعلام برخی از مشتریان شرایط متفاوتی را برای افتتاح حساب در بانک ها نشان می دهد، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرده اند که نشان می دهد شرایط افتتاح حساب تغییری نکرده است. بانک ها با آگاهی از سلامت مالی مشتریان باید مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه دریافت کنند تا از محل سکونت شخصی که بانک ها در گذشته به وی توجهی نکرده بودند اطلاع پیدا کنند. علیرغم قانون.تاکید زیادی بر این امر شده است.

به گزارش ایسنا، اخیرا اخباری مبنی بر شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب بر اساس دریافت اصل سند ملکی یا اجاره و کپی آن، گواهی اشتغال به کار علاوه بر اصل شناسنامه و کارت ملی منتشر شده است.

پیرو این موضوع، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی هرگونه تغییر در شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان یکی از بانک ها به ایسنا گفت که بانک برای افتتاح حساب از او مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه درخواست کرده است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، برای ارائه آن اقدام کند. هر گونه خدمات بانکی، بانک ها باید مشتریان خود را شناسایی کنند که این کار از طریق کد ملی و مدارک اقامتی و بانک های خصوصی از طریق کد ملی انجام می شود. بانک‌ها علاوه بر مکان‌یابی مشتریان، باید از سطح مالی خود نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش‌های بانکی مشتریان، بانک گواهی اشتغال به کار منطبق با میزان حقوق دریافتی آنها در تراکنش‌ها الزامی است.

وی افزود: البته در تمهیدات مربوط به ماده 169 قانون مالیات ها برای شناسایی و ثبت در نظام مالیاتی لازم است بانک ها اسنادی مانند گواهی اشتغال به کار و دارایی ها یا اجاره بها را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت مجازات خواهد شد و بابت مالیات به دولت ضرر می پردازد.» قرار داده شد. بانک هایی که این اسناد را از مشتریان خود دریافت می کنند ممکن است به دلیل اینکه مجبور به دریافت آن هستند، مسئول شناخته می شوند. از سوی دیگر، دریافت این گونه اسناد مطابق با قانون مبارزه با پولشویی است تا بانک از سلامت مالی مشتری اطمینان حاصل کند.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه هیچ تغییری در شرایط بانک ها برای افتتاح حساب ایجاد نشده است، گفت: با توجه به اینکه سیستم های بانکی ارائه نشده و به سامانه ثبت نام متصل نشده اند، اکنون این شرایط فراهم است، برخی بانک ها این اسناد را دریافت می کنند. پیش بینی من این است که سایر بانک ها به موقع این شرایط را برای افتتاح حساب اعلام کنند.

همچنین رصد بانک مرکزی نشان می‌دهد که تغییری در شرایط افتتاح حساب‌های بانکی ایجاد نشده است و براساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها موظف به تعیین دقیق محل مراجعه مشتریان خود و دریافت مدارک از قبیل سند مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار اما قبلا بانک ها این قسمت از قانون را رعایت نمی کردند اما اکنون با تاکید بانک مرکزی بر اجرای قانون مبارزه با پولشویی، برخی بانک ها این موضوع را به شدت اجرا می کنند.بقیه بانک ها بیشتر خواهند شد. در اخذ این مدارک که قبلاً طبق قانون الزامی بود، کوشا باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید