اجلاس سران اکو فرصتی عالی برای گفتگو و کاهش تنش ها در منطقه است



دبیرکل اسبق سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با بیان اینکه اگر می خواهیم اکو را فعال کنیم و سیاست خارجی و تجارت خارجی خود را تقویت کنیم باید در حد اعتدال به اعتدال دست یابیم، تاکید کرد: اجلاس سران اکو فرصت خوبی است با حضور در واقع. من فکر نمی‌کنم آغاز اجلاس آنقدر برای اهداف اکو مهم باشد که نشست‌های کنار هم در کاهش تنش بین این کشورها اعضای اکو موثر و مفید باشد.

عبدالرحیم گواهی در گفت وگو با ایسنا، درباره برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اکو و نتایج این اجلاس برای پیشبرد اهداف منطقه ای، اظهار کرد: وضعیت منطقه و جهان با بنیاد بسیار متفاوت است. روزی روزگاری این سازمان و سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بازوی آمریکا در منطقه بودند، اما اکنون این سه کشور چیزی به نام دوستی کامل با آمریکا ندارند، ایران مطلقاً کاری به آن ندارد. حتی خصومت

وی افزود: دو کشور دیگر یعنی ترکیه و پاکستان نیز رویکردهای متفاوتی دارند. از مسائل سوریه گرفته تا اعراب که بسیاری از آنها با ما دوست نیستند و همچنین نزدیکی بی چون و چرای پاکستان با طالبان و غیره، همه این موارد باعث شده است که به طور کلی اوضاع متفاوت باشد.

دیپلمات سابق کشورمان همچنین بیان کرد: در خصوص اجلاس اکو به نظر می رسد چارچوب سیاسی وجود ندارد، در اصل جایی که چارچوب سیاسی فراهم شود تبعات اقتصادی و تجاری نیز دارد. به نظر می رسد اکنون راه حل مشخصی وجود ندارد، مثلاً ما می خواهیم با ترکیه یا پاکستان در چارچوب اکو روابط برقرار کنیم، اما آنها نیز مانند کشورهای مستقل روسیه، سیاست خود را دارند.

دبیرکل سابق اکو ادامه داد: در هر صورت اگر همه سران کشورهای عضو در سطح روسای جمهور شرکت کنند و نخست وزیر و معاون اول نخست وزیر را نفرستند، فرصت خوبی برای مشورت و گفتگو است. مسائل دوجانبه، مانند رئیس جمهور ما.» وی در این اجلاس این فرصت را خواهد داشت تا با علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مورد مسائل گفتگو کند.

در این گواهی خاطرنشان کرد: بنابراین اجلاس سران اکو فرصت مناسبی برای کشورهای بزرگ منطقه برای دیدار و رایزنی است و جلسات جانبی باعث کاهش تنش بین اعضا می شود. اکو می تواند موثر و مفید باشد.

وی گفت: حجم روابط اقتصادی ما با کشوری مانند ترکیه یا آذربایجان را با حجم روابط امارات و آمریکا مقایسه کنید. چرا حجم روابط ما با ترکیه با همه امکاناتی که داریم در این سطح باشد؟محصولی از ایران به ترکیه می رود و بعد با تغییر نام به کشور دیگری ارسال می شود در حالی که باید مشورت منطقی صورت گیرد.

دبیرکل سابق اکو در ادامه گفت: این دو قطبی‌سازی‌هایی است که وجود دارد. بسیاری از کشورها به طور مستقیم یا غیرمستقیم قطب آمریکا هستند، ایران یک کشور مذهبی با ایدئولوژی خاص خود است و آنها یک ایران قدرتمند با ایدئولوژی خاص خود را نمی خواهند.

این دیپلمات سابق کشورمان همچنین تصریح کرد: من مدتی دبیرکل اکو بودم واقعیت این است که ترک ها و پاکستانی ها اجازه ندادند فعالیت ها منطقی انجام شود، به نظر من باید بزرگ فکر کنیم. اکو یکی از جاهایی است که نیاز به تفکر زیادی دارد، ما باید در این رویکرد جدی باشیم، ما در منطقه ای هستیم که همسایگان ما خواه ناخواه رویکردی به غرب دارند و غرب به رهبری ایالات متحده هنوز درگیر تصمیمات حساس هستند.

وی گفت: در این شرایط قدرت مانور ما در حال کاهش است. آمارهای ما با همسایگان دور و همچنین برخی از همسایگان ما با ایالات متحده نشان می دهد که مشکل جای دیگری است. . . به ویتنام و کامبوج نگاه کنید، آنها شدیدترین جنگ ها را با آمریکا داشتند و به آنها گوش نمی دهند، اما ده ها میلیارد دلار کالا از این دو کشور به اروپا می رود.

دبیرکل سابق اکو در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم اکو را فعال کنیم و سیاست خارجی و تجارت خارجی خود را تقویت کنیم، باید به رویکردی معتدل دست پیدا کنیم. ما در دوران ریاست جمهوری احمدی یا روحانی نمی خواستیم این کار را بکنیم، در 16 سال گذشته چه کرده ایم که آمار جلوی چشممان است؟ البته در زمان آقای خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی وضعیت تا حدودی بهتر بود، اما تا زمانی که سیاست ها بر اساس دیدگاه عقیدتی سختگیرانه باشد، جایگاه ما رونق چندانی نخواهد داشت.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید