گزارشگران بدون مرز نگران این است که با بهبود روابط ترکیه و عربستان، پرونده قاسقجی به فراموشی سپرده شود.



دادگاهی در ترکیه جلسات رسیدگی به قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی را از سر گرفت و گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که این پرونده به بن بست رسیده است و نقش جانشین عربستان باید در این پرونده گنجانده شود.

به گزارش ایسنا، جمال کاسقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی که از منتقدان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود، آخرین بار در دوم اکتبر ۲۰۱۸ هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. مقامات ترکیه معتقدند خاشقجی کشته و جسدش مثله شده است.

سرویس اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی در ماه مارس اعلام کرد که بن سلمان با کشتن کاسگتزی یا دستگیری او در اکتبر 2018 موافقت کرده است، اما دولت عربستان هرگونه نقشی برای ولیعهد را رد کرده و با افشای یافته‌های وی مخالفت کرده است.

دادگاهی در ترکیه ۲۶ سعودی را به اتهام قتل کاسگتزی به طور غیابی تحت تعقیب قرار داده است. دادگاه روز سه شنبه با ارسال نامه ای به وزارت دادگستری از عربستان سعودی خواست اسامی محاکمه شدگان در ریاض را اعلام کند تا دیگر محاکمه نشوند.

ایرول اندروغلو، سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: «تا زمانی که نام بن سلمان در محاکمه قتل کاسججی ذکر نشود، عدالت در این محاکمه وجود نخواهد داشت».

وی افزود: همه می دانند که تا زمانی که متهمان دستگیر و به ترکیه اعزام نشوند، محاکمه نمادین خواهد بود. پرونده قتل کاسگتزی به بن بست می رسد.

آنتر اوغلو گفت که نشانه‌های بهبود روابط ترکیه و عربستان سعودی نگرانی‌هایی را در مورد فراموش شدن پرونده قتل ایجاد می‌کند.

تنش بین ترکیه و عربستان سعودی بر سر ترور کاسقجی باعث شده است تا عربستان سعودی به طور غیررسمی محصولات ترکیه را تحریم کند، اما آنکارا لحن تند و انتقاد خود از ریاض را کنار گذاشته است و دو کشور پس از تماس های تلفنی بین ترکیه و عربستان سعودی، پادشاه عربستان سعودی، مشغول کار هستند. عربستان سعودی. روابط آنها را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید